«به نام ری» عشق نوجوانان انقلابی

روایتی از نخستین رویداد انقلاب اسلامی، صادره از تهران

فضای داخل سالن حسابی گرم است، اما نوجوانان شرکت کننده آنقدر شور و شوق دارند که گرمای هوا هیچ تاثیری رویشان ندارد. مجری پشت میکروفن می گوید:«حالا وقت آن رسیده که تا بین نام‌های پیشنهادی شما، نام منتخب برای کتابی که امروز نوشته‌اید را اعلام کنم. نام کتاب، «به نام ری» شد. با انتخاب نام کتاب، صدای تشویق‌های نوجوانان فضای سالن را پرکرد و این پایانی بود برای رویداد «لوکیشن». رویداد بزرگی که بیش از ۲۰۰ نوجوان را درمنطقه ۲۰ تهران دورهم جمع کرد تا اتفاقی تازه را رقم بزند، اتفاقی که باعث شد از یک صبح تا بعدازظهر کتابی با رویکرد دستاوردهای انقلابی نوشته شود.

مدتی قبل بود که فراخوان رویدادی به نام «لوکیشین» در فرهنگسرای ولاء شهرستان ری منتشر شد. در متن فراخوان آمده بود:

«بچه‌های شهر ری سلام!

می‌خوایم با همدیگه از اسرار ناگفته شهرری پرده برداری کنیم.

قراره که توی یک روز در کنار هم یک کتاب بنویسیم و رکورد دنیا رو بزنیم .

میپرسین چطوری؟

خب معلومه، با کمک تک تک شما.

حالا اصلا داستان درباره چیه..

داستان از این قراره که…

یه روز یه اکیپ پنج نفره از پسرای اهل شهرری از طرف مدرسه میرن تالاب عشق آباد. یکی از پسرای داستان ما توی این گشت و گذار یه غاری رو پیدا میکنه و به دوستاش اطلاع میده. وقتی پسرای داستان ما به داخل غار میرسن میبینن که تمام دیوارهای غار پر از دیوارنگاره‌های قدیمیه. کنجکاو میشن که بفهمن قضیه این دیوارنگاره‌ها چی بوده که ناگهان در غار مسدود میشه و از دور یک نفر رو میبینن که داره بهشون نزدیک میشه..»

اگر شما هم فکر میکنید کارآگاه خوبی هستید با ما همراه شوید.

همین فراخوان کافی بود که حدود ۲۰۰ دانش آموز ثبت نام کنند و از ساعت ۸ صبح روز پنجم مردادماه خودشان را فرهنگسرای ولاء شهر ری برسانند.

آغاز یک رویداد فرهنگی پر انرژی

اما اگر بخواهیم از رویداد لوکیشین بیشتر بدانیم باید پای صحبت‌های محسن رحیمی، رئیس حوزه استان تهران بنشینیم. او درباره این رویداد بزرگ فرهنگی در منطقه ۲۰ تهران اینطور می‌گوید:

سال گذشته کنگره پاسداشت ۲۴ هزار شهید پایتخت را برگزار کردیم و به سبب همین موضوع خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. حضرت آقا در بیانات خود فرمودند: « شناسنامه‌ی انقلابی تهران باید برای جوان‌ها روشن بشود. اغلب شماها که اینجا هستید این حوادث را ندیده‌اید، ماها هم در تدوین این حوادث کم‌کاری داشتیم، خیلی‌ها از آنچه اتّفاق افتاده خبر هم ندارند. اینها بایستی تبیین بشود.»

رحیمی در ادامه گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تدوین شناسنامه انقلابی شهر تهران برای نسل جوان، در حوزه هنری استان تهران برآن شدیم تا رویداد فرهنگی هنری ویژه‌ای را با عنوان «انقلاب اسلامی؛ صادره از تهران» برگزار کنیم. این رویداد شامل چندین برنامه خُرد و کلان بود که یکی از مهمترین بخش‌های آن محافل همنویسی داستان انقلاب به دست نوجوانان همان منطقه بود.

وی با بیان اینکه در گام نخست با رویداد لوکیشن میهمان نوجوانان شهر ری و منطقه ۲۰ تهران در فرهنگسرای ولاء بودیم گفت: لوکیشین یک رویداد هم‌نویسی جمعی است که توسط نوجوانان مقطع دبیرستان شهر ری و منطقه ۲۰ اتفاق افتاد. رویدادی که از صبح در خدمت عزیزان بودیم و آنها در ۱۵ گروه ۱۵ نفره و با کمک راهنمایان کتابی را در ۱۵ فصل با خط محوری دفاع مقدس  و انقلاب اسلامی در شهر ری به رشته نگارش درآوردند.

رئیس حوزه هنری استان تهران با اشاره به اینکه یک گروه از ۱۵ گروه با کمک هوش مصنوعی نوشته‌های کتاب را هم زمان تصویرسازی می‌کردند اضافه کرد: در این رویداد تلاش کردیم با کمک نوجوانان شخصیت‌های محوری از شهدای ری را نام ببریم، همچنین به رویدادهایی مثل ۱۸ دی و در نهایت به مقوله انقلابی‌گری در دوره خودمان اشاره کنیم. همچنین قرار شد نوجوانان شرکت کننده در این رویداد، در مراسم پیاده روی جاماندن موکبی داشته باشند و تلاش کنند تا روحیه انقلابی خود را در دوران امروزی به نمایش بگذارند.

از شور وشوق نوجوانان ری بخوانید

بعدازظهر روز جمعه است و به ساعت‌های پایانی رویداد لوکشین نزدیک شده‌ایم، همه شرکت‌کنندگان با اینکه از صبح در فرهنگسرای ولاء دورهم جمع شده‌اند و گرمای هوا را به جان خریده‌اند اما هنوز پرانرژی و شاداب در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرا حضور دارند.

مجری جوانی که آن بالا روی سن ایستاده می‌گوید: نوبت به اسم کتاب رسیده، اسم کتاب با نظر اکثریت شرکت کنندگان «به نام ری» نامیده شد. با نام‌گذاری کتاب دوباره هم‌همه‌ای میان نوجوانان به پا شد. به سراغ پسر نوجوانی که روی یکی از صندلی‌ها نشسته است می‌روم. از او می پرسم امروز چطور گذشت: با همان شور و شوقی که در میان همه شرکت‌کنندگان دیده می‌شود می‌گوید: امروز خیلی خوش گذشت، فکرش را نمی‌کردم بتوانیم در یک روز یک کتاب را بنویسیم.

او می‌گوید: از طریق یکی از دوستانم در جریان ماجرا قرار گرفتم و ثبت نام کردم. صبح که آمدیم ما را به چند گروه تقسیم کردند و هر کداممان چند پاراگراف نوشتیم. من درباره مردی نوشتم که در غار دیده شده بود. جالب بودن کار برایم اینجا بود که همان موقع که نوشته‌هایمان را به گروه تصویرسازی دادیم با کمک هوش مصنوعی تصویرهای مربوط به داستان ما را کشیدند. این همه سرعت برای تولید محتوا و نوشته شدن یک کتاب باعث شد یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌ام را داشته باشم.

پسرک نوجوان گفت: ما حتی بخشی از نوشته‌هایمان را خواندیم تا بعدا کتاب صوتی هم داشته باشیم.

چند قدم آنطرف‌تر دختر نوجوانی ایستاده و با تکه کاغذی که در دست دارد مشغول باد زدن خودش است. به سراغش می‌روم؛ می‌گویم حسابی گرم است. سری به نشانه تایید تکان می‌دهد و می‌گوید: اما همه این گرما ارزشش را داشت تا کتاب را تمام کنیم.

اسمش ملیکا است، از کودکی مشغول شاهنامه‌خوانی و نقالی است. می‌گوید از طریق استادی که به او شاهنامه‌خوانی آموزش می‌دهد در جریان ماجرای رویداد لوکیشن قرار گرفته است. ملیکا که ۱۴ ساله است می‌گوید: امروز را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، همین‌که توانستم در بیشتر شناساندن جایی که درآن زندگی می کنم قدمی بردارم خوشحالم.

او ادامه می‌دهد: صبح که آمدیم بعد از خوردن صبحانه به گروه‌های ۱۵ نفره تقسیم شدیم. اسم گروه ما «طلسم» انتخاب شد و تا قبل ناهار یک راهنما ماجرا را برای ما توضیح داد و پیش‌نویس فصلی که به ما داده بودن را آغاز کردیم. بعد از ناهار هم هر کدام از اعضای تیم ۱۵ نفره ما شروع کردیم به نوشتن. آن هم بر اساس دست‌مایه‌هایی دادند، مثلا دست مایه ای که به من دادند این بود که آن مرد قدبلند وسیاه پوش در غار به بچه ها چه گفت. من هم برای این موضوع حدودا ۳۰ خط نوشتم.

به این ترتیب بود که رویداد لوکیشین به پایان خود رسید و برای اولین بار در کشور در اتفاقی تازه و نو نوجوانان این سرزمین توانستند دست به دست بدهند و کتابی با محوریت انقلاب را در یک روز از ایده تا اجرا به پایان برسانند. کتابی که در آن نشان می‌دهد انقلاب اسلامی ریشه در ذات نوجوانان و جوانان این مرز و بوم دارد.

گفتنی است؛ این رویداد در شهر ری روز جمعه ۵ مرداد ماه برگزار شد که دانش آموزان در این رویداد؛ گذشته شهرری و شخصیت‌های انقلابی این منطقه را نگارش کردند. قرار بود تا بر اساس این رویداد کتاب «به نام ری» منتشر شود. این کتاب در ۱۵ فصل جمع آوری و بیست نقطه تهران که در تاریخ انقلاب موثر بودند مانند حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و مساجد آن محدوده را معرفی می‌کند.
جعفر پاکزاد ـ خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی

برای دیدن تصاویر رویداد اینجا کلیک کنید.

لطــفا نظـر خـود را بـنـویـسیـد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *