«بنای فرهنگ» در برابر دوگانه‌ خطرناک

حسین عصمتی هنرمند نگارگر و مجسمه ساز، این روزها درحال خلق اثر جدیدی درباره تاریخ ایران است که «بنای فرهنگ» نام دارد و به گفته خودش بر اساس دوگانه‌ خطرناکی که در این ایام مطرح شده، خلق خواهد شد.

عصمتی در گفت و گو با روابط عمومی حوزه هنری درباره این اثر گفت: متاسفانه دوگانه‌ای ایجاد شده که ایران اسلامی را در مقابل ایران باستان و ایران باستان را در مقابل ایران اسلامی قرار می‌دهد و هرکدام یا یک دوره را مهمتر از دوره دیگر معرفی می‌کند یا با نادیده گرفتن دیگری، بر اهمیت تنها یک برهه تاریخی ایران تاکید دارد.

این هنرمند نگارگر بیان کرد: در تابلوی «بنای فرهنگ» به وجه اشتراک دو دوره تاریخی اشاره می‌کنم و در قالب تصویر یادآور می‌شوم که ایران باستان و ایران اسلامی ادوار تاریخی این کشور هستند که هر یک بر اساس شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی شکل گرفته‌اند و هر دو تمدن بزرگ جهان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 40 درصد از این تابلو را خلق کرده گفت: این اثر بر اساس دغدغه شخصی‌ام و نه به سفارش نهاد و ارگان خاصی تولید می‌شود.

عصمتی اظهار کرد: سال هاست در حوزه هنر مشغول مطالعه هستم و تاثیرات فرهنگ و هنر ایران باستان و ایران اسلامی را که کسی نمی‌تواند هیچکدام از آنها را انکار کند، بررسی کرده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه ادوار تاریخی ایران جداشدنی از هم نیستند و توجه صرف به یک دوره درست نیست بیان کرد: تاریخ ایران پیوسته است و من با بررسی تاثیرات هنر ایران باستان متوجه شده‌ام که در آثار نقش برجسته تخت جمشید و نگارگری شباهت‌های زیادی وجود دارد.

این نگارگر در معرفی هرچه بیشتر جدیدترین اثر خود تشریح کرد: این تابلو شامل سردر بنایی است که دو سرباز، مقابلش ایستاده‌اند و روی بنا نمادهای نقش برجسته از دوره مختلف ایران وجود دارد. در این تابلو تصویر فردوسی، یک چوگان باز، رضا عباسی، نقاش دوره صفویه و نمادهایی از دوره صفویه در کنار اشعار مختلف، به فرهنگ پیوسته ایران اشاره دارند.

وی همچنین افزود: یکی از سربازان تابلوی «بنای فرهنگ» از دوره هخامنشی و دیگری با پوشش و شمایل اسلامی است که هر دو مراقب بنای فرهنگی ما هستند.

عصمتی تاکید کرد: پیش از اتودزنی و شروع کار، درباره بخش‌های مختلف این تابلو فکر کرده‌ام و حتی به اینکه فیگورها چگونه باشند و چه نمادهایی از دوره‌های مختلف تاریخی را در این تابلو بگنجانم که در نگاه مخاطب وحدت داشته باشد، نیز اندیشیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در طراحی فیگورها سعی کرده حالت مناسب و به دور از شعارزدگی داشته باشد، درباره بازه زمانی تولید این اثر گفت: استفاده از المان‌ها و نمادها نیاز به پژوهش، مطالعه، تحقیق و تماشای تصاویر مختلفی از هر دوره تاریخی وجود داشت که همین امر نیاز به زمان زیادی داشت.

این هنرمند در پایان افزود: این تابلو را با طول 2 متر و عرض 160 سانتی متر، تا اردیبهشت ماه سال 1402 تکمیل خواهد شد.

https://artehran.ir/?p=3384

لطــفا نظـر خـود را بـنـویـسیـد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *