هنرمند انقلابی، زبان مردم سرزمینش است

جمال شورجه، نمونه بارز یک هنرمند سینماگر انقلابی است که جهادگرانه در عرصه هنر انقلاب قدم برداشته است. او نه تنها مصداق بارز یک هنرمند انقلابی‌ ، که ایثارگر جبهه فرهنگ است. هفته هنر انقلاب بهانه ای بود که به سراغ خالق آثار بزرگ در عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برویم و از او درباره ویژگی‌های چهره برتر هنر انقلاب اسلامی سئوال کنیم.

دینداری و انقلابی بودن

استاد جمال شورجه با اشاره به اینکه هنرمند در واقع انسانی است که جهان بینی خاص خودش را دارد واگر اعتقادات مذهبی محکمی داشته باشد قطعا روی اثر هنری‌ای که به وجود می آورد تاثیر گذار است، می‌گوید:« اما انقلابی بودن همیشه در دینداری خلاصه نمی شود، چه بسا کسانیکه به ظاهر دیندار هستند اما با انقلاب بیگانه اند.»

کارگردان فیلم‌هایی چون «لبه تیغ»، «حماسه مجنون»، «وعده دیدار» و … هنرمند انقلابی را اینگونه تعریف می کند:«هنرمند انقلابی کسی است که هدف برایش وسیله را توجیه نمی کند، جوانمرد و دلسوز جامعه است، و درد مردم را درک می کند و هنر را وسیله‌ای صرفا اقتصادی نمی بیند و تلاش می کند با هنرمندی و خلاقیت باعث پیشرفت معنوی جامعه بشود و با ایجاد جذابیت ، نسل جوان را تحت تاثیر قرار دهد.»

وفاداری به آرمان‌های انقلاب

استاد شورجه در خصوص انتخاب چهره برتر هنر انقلاب معتقد است چهره سال هنری انقلاب باید به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند بوده و الگوی مناسبی برای جوانان باشد.

این کارگردان در پاسخ به این سئوال که برای انتخاب هنرمند انقلاب چه شاخصه هایی را باید در نظر داشت؟ می گوید: « هنرمند انقلاب باید ارزش‌های اخلاقی ای چون ناموس و غیرت – با معنای درست – و مفاهیمی چون حیا، انصاف و پاکدستی در زندگیش جاری و ساری باشد، تخصص در حرفه سینما البته خیلی مهم است اما آدمی که لذت های کثیف مادی حرف اول و آخر را در زندگی اش می زند هرگز نمی تواند سینمای سالم و با اصالتی ارائه دهد.، هنرمند متعهد باید در اثر هنری‌ای که ارائه می کند اول از همه زبان حال مردم سرزمینش باشد ، نه اینکه بیانگر خواسته های بیگانگان و دشمنان کشورش باشد.»

تعهد به آرمان‌ها

این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده انقلابی که تجربه داوری در جشنواره هفته هنر انقلاب را دارد، درباره این رویداد می‌گوید:« یکی از امکانات و ظرفیت‌هایی که در هنرمندان ایجاد انگیزه می‌کند، «هفته‌ هنر انقلاب» است که به رشد هنر انقلابی و دینی کمک می‌کند. هنرمندی که در این جشنواره تجلیل می‌شود باید به آرمان‌های انقلاب متعهد باشد و در هر جمع هنری‌ای که قرار می‌گیرد یک الگوی مناسب برای اهالی هنر به حساب بیاید که البته تعداد کسانی که می‌توانند این بار را به دوش بکشند کم نیست.»

https://artehran.ir/?p=3381

لطــفا نظـر خـود را بـنـویـسیـد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *